torstai 7. maaliskuuta 2013

Verkkomateriaalin luominen erityisopiskelijoille raportti ja reflektio




Tehtävänäni oli luoda verkkomateriaalia erityisopiskelijoille Ammattiopisto Luovin Helsingin yksikköön. Alunperin tarkoitukseni oli päivittää kaikki opettamani kurssit kerralla, mutta se olisi työmääränä ollut käsittämättömän suuri ponnistus kerralla toteutettavaksi projektiksi, joten toteutin / toteutan materiaalin luontia ja päivittämistä oman työni ohella.

Onni onnettomuudessa, että päätin olla päivittämättä kaikkea materiaalia kerralla, sillä helmikuun puolessa välissä selvisi, että opettamani liiketalouden opetussuunnitelma muuttuu ensi vuodelle ja toistaiseksi on epävarmaa mikä roolini tulee olemaan kyseisten opiskelijoiden opetuksessa. Mikäli olisin verkkomateriaalin jo valmiiksi päivittänyt, olisi se ollut täysin turhaa työtä. Täysin käsiä heiluttaen en tässä kuitenkaan ole ollut, sillä materiaalini löytyy kaikille opettamilleni kursseille osoitteesta: opetus.seise.org ja kurssimateriaaleja olenkin päivittänyt sitä mukaa kun ne ovat tulleet uudelleen ajankohtaisiksi.

Isoimman muutoksen tein materiaaliini koskien verkkosivuston rakenteen rakentamista. Materiaalin tein itseoppimismateriaaliksi, jossa edetään pieni pala kerrallaan kohta kohdalta kohti ennalta määritettyä lopputulosta. Vaikka materiaali alunperin oli suunniteltu itseopiskelumateriaaliksi, olen sen kaikille opiskelijoilleni testimielessä teettänyt, ja palaute siitä on ollut poikkeuksetta hyvää. Materiaali koetaan selkeäksi ja helposti lähestyttäväksi ja sen tekeminen aiheuttaa opiskelijoille onnistumisen kokemuksia.

Teetän kurssini aikana (10 opintoviikon kokonaisuus) useamman projektin: motivaatiotehtävät, perusteiden esittelyn, suunnittelun toteuttamisen, rakenneharjoituksen, roolipelimenetelmää hyödyntäen harjoitusprojektin, oman webportfolion luonnin ja lopulta näyttötyön. Tällä hetkellä ohjattu ja tuettu opetusmateriaali on siis ainoastaan tuolla  rakenneharjoituksella. Aion kuitenkin laajentaa viimeistään syksyllä asioiden tullessa uudelleen ajankohtaisiksi materiaalin vastaamaan kaikkia muitakin projektitehtäviä, joissa opiskelijaa tuetaan kohta kohdalta oppimaan opetettavaa asiaa. Mikäli kyseessä olisi tavallinen oppilaitos, kokisin tämän liian holhoavaksi ja kädestä pitäväksi, mutta koska kyseessä on opiskelijat, joilla on todistetusti haasteita oppimisessa on tämän kaltainen tuotos tarpeen. Rakenneharjoitusta teettäessäni itselleni jäi käteen mielenkiintoinen havainto: vaikka opetusmateriaalissa oli koko ajan käytettävissä suorat mallivastaukset, opiskelijat eivät käytännössä koskaan mallivastauksia käyttäneet vaan mieluummin kysyivät apua jumiin jäädessään.

Tulevaisuudessa taidankin jättää mallivastausten tekemisen pois, sillä se on minulle kuitenkin ylimääräinen työkuorma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti