Ensimmäinen kaksoistunti
Paikalla on yksi
opiskelija, jolle on annettu tehtäväksi videon editointi, tarkemmin sanottuna
videoon musiikin lisääminen. Opiskelijalla on haasteita itsenäisessä
työskentelyssä, joten opettaja ja opiskelija ovat sopineet opettajan auttavan
mahdollisimman vähän.
Tuntien alussa
opettaja ohjeisti opiskelijalle tämän kertaisten tuntien sisällön ja
opiskelijan kanssa sovittiin, että opiskelija pyrkii työskentelemään
itsenäisesti. Opettaja antoi välitehtäviä, joihin opiskelija tuntien aikana
vastaa. Tehtävien annon jälkeen opettaja poistui tilasta ja antoi opiskelijalle
aikaa työstää tehtäviä itsenäisesti. Ensimmäinen tehtävä oli teostovapaan
musiikin etsiminen, sillä mikäli tuotokseen laittaa kaupallisesti lisensoitua
musiikkia, sitä ei saa julkaista missään.
Opiskelija tutki
tehtävänantoa hetken, eikä saanut tehtävästä kiinni lainkaan. Olisin tietenkin
voinut auttaa opiskelijaa, mutta pitäydyin tarkkailijan roolissa. Opiskelija
tiedustelikin minulta voisinko auttaa. Sanoin, että voisin mutten saa sillä
kuten jo mainittua, olen vain seuraamassa tuntien etenemistä. Noin viiden
minuutin kuluttua opettaja tuli paikalle takaisin ja tiedusteli miten tehtävän
tekeminen onnistuu.
Opiskelija
mainitsi, ettei saa tehtävästä lainkaan kiinni ja pyysi opettajalta vinkkejä.
Opettaja ohjaili opiskelijaa kysymyksin: ”Mitä sinun pitää tehdä? Mitä
tarkalleen pitää tehdä? Mistä kyseistä musiikkia voisi löytää? Mitä hakusanoja
kannattaisi käyttää? Millaista musiikkia etsit ja mikä on sen musiikin fiilis?”
Opiskelijaa
kyseiset ohjailevat kysymykset auttoivat ja opettaja onnistui jättämään
oivaltamisen ilon opiskelijalle. Pienen googlailun jälkeen opiskelija löysikin
runsaasti erilaista musiikkia ja käytti tunnin verran aikaa musiikin valintaan.
Ongelmaksi muodostui musiikkikappaleiden tallentaminen netistä, johon
opiskelija pyysi apua opettajaltaan.
Opettaja näytti
kädestä pitäen miten kyseinen operaatio tehdään.
Opiskelijan
valittua musiikin videolleen opiskelija avasi itsenäisesti editointiohjelmiston
ja rupesi liittämään musiikkia videoon.
Toinen kaksoistunti
Avoimien ovien
suunnittelutunti AV2 + AV3 + ohjaajat.
Toisen tunnin
alussa ohjaajamme tulivat paikalle ja opettavan opettajan opetustyö yllättäin
keskeytyi, kun opettajalle ilmoitettiin että tulevien avoimien ovien päivän
ohjelman suunnittelu on AV –viestinnän osalta kyseisen opettajan ja
opiskelijaryhmän vastuulla. Videon editointi laitettiin välittömästi paussille
ja opettaja oppilaansa kera siirtyi saliin pohtimaan miten tiloja voidaan
mahdollisimman hyvin esitellä siten, että vierailijoille jää mahdollisimman
realistinen kuva siitä mitä täällä opiskelu on. Paikalle valui myös toisen
vuoden opiskelijoita, joiden opettajat olivat päästäneet opiskelijoista osan suunnittelemaan
tapahtumaa. Tässä vaiheessa jouduin luonnollisesti hieman luopumaan statistin
osastani ja kerroin myös miten voin itse auttaa avointen ovien päivässä. Pyrin
kuitenkin mahdollisimman paljon jättäytymään passiiviseksi seuraajaksi.
Opettaja pohti yhdessä opiskelijoiden ja ohjaajien kanssa mitä opetuksestamme tullaan esittämään ja miten.
Opettaja ehdotti, että opiskelija voisi esittää työstämäänsä videota avoimissa
ovissa. Videota työstävä opiskelija lähti jatkamaan videonsa työstämistään ja
opettaja, ohjaajat ja muut opiskelijat jäivät jatkamaan avointenovienpäivän
suunnittelua. Suunnitelu keskeytyi kertaalleen kun opiskelija tarvitsi apua
uusimman Flashin asennuksessa. Opiskelija tarvitsi uutta Flashia, jotta hän
pääsi käsiksi tarvitsemaansa materiaaliin, joka oli jaossa ainoastaan Flash
–muotoisena. Opettaja auttoi asennuksessa ja kävi ilmoittamassa saliin
jääneille sen olevan siinä ja palasi luokkaan olemaan läsnä opiskelijalle,
vaikkei opiskelija aktiivisesti apua enää tarvinnutkaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti