keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Opetuksen seurantaraportti, Ammattiopisto Luovi, 4h, 11:30-14.45, Audiovisuaalinen viestintä, 3. Vuoden opiskelijaryhmä


 

Ensimmäinen kaksoistunti


Paikalla on yksi opiskelija, jolle on annettu tehtäväksi videon editointi, tarkemmin sanottuna videoon musiikin lisääminen. Opiskelijalla on haasteita itsenäisessä työskentelyssä, joten opettaja ja opiskelija ovat sopineet opettajan auttavan mahdollisimman vähän.

Tuntien alussa opettaja ohjeisti opiskelijalle tämän kertaisten tuntien sisällön ja opiskelijan kanssa sovittiin, että opiskelija pyrkii työskentelemään itsenäisesti. Opettaja antoi välitehtäviä, joihin opiskelija tuntien aikana vastaa. Tehtävien annon jälkeen opettaja poistui tilasta ja antoi opiskelijalle aikaa työstää tehtäviä itsenäisesti. Ensimmäinen tehtävä oli teostovapaan musiikin etsiminen, sillä mikäli tuotokseen laittaa kaupallisesti lisensoitua musiikkia, sitä ei saa julkaista missään.

Opiskelija tutki tehtävänantoa hetken, eikä saanut tehtävästä kiinni lainkaan. Olisin tietenkin voinut auttaa opiskelijaa, mutta pitäydyin tarkkailijan roolissa. Opiskelija tiedustelikin minulta voisinko auttaa. Sanoin, että voisin mutten saa sillä kuten jo mainittua, olen vain seuraamassa tuntien etenemistä. Noin viiden minuutin kuluttua opettaja tuli paikalle takaisin ja tiedusteli miten tehtävän tekeminen onnistuu.

Opiskelija mainitsi, ettei saa tehtävästä lainkaan kiinni ja pyysi opettajalta vinkkejä. Opettaja ohjaili opiskelijaa kysymyksin: ”Mitä sinun pitää tehdä? Mitä tarkalleen pitää tehdä? Mistä kyseistä musiikkia voisi löytää? Mitä hakusanoja kannattaisi käyttää? Millaista musiikkia etsit ja mikä on sen musiikin fiilis?”

Opiskelijaa kyseiset ohjailevat kysymykset auttoivat ja opettaja onnistui jättämään oivaltamisen ilon opiskelijalle. Pienen googlailun jälkeen opiskelija löysikin runsaasti erilaista musiikkia ja käytti tunnin verran aikaa musiikin valintaan. Ongelmaksi muodostui musiikkikappaleiden tallentaminen netistä, johon opiskelija pyysi apua opettajaltaan.
Opettaja näytti kädestä pitäen miten kyseinen operaatio tehdään.

Opiskelijan valittua musiikin videolleen opiskelija avasi itsenäisesti editointiohjelmiston ja rupesi liittämään musiikkia videoon.

Toinen kaksoistunti

Avoimien ovien suunnittelutunti AV2 + AV3 + ohjaajat.

Toisen tunnin alussa ohjaajamme tulivat paikalle ja opettavan opettajan opetustyö yllättäin keskeytyi, kun opettajalle ilmoitettiin että tulevien avoimien ovien päivän ohjelman suunnittelu on AV –viestinnän osalta kyseisen opettajan ja opiskelijaryhmän vastuulla. Videon editointi laitettiin välittömästi paussille ja opettaja oppilaansa kera siirtyi saliin pohtimaan miten tiloja voidaan mahdollisimman hyvin esitellä siten, että vierailijoille jää mahdollisimman realistinen kuva siitä mitä täällä opiskelu on. Paikalle valui myös toisen vuoden opiskelijoita, joiden opettajat olivat päästäneet opiskelijoista osan suunnittelemaan tapahtumaa. Tässä vaiheessa jouduin luonnollisesti hieman luopumaan statistin osastani ja kerroin myös miten voin itse auttaa avointen ovien päivässä. Pyrin kuitenkin mahdollisimman paljon jättäytymään passiiviseksi seuraajaksi. Opettaja pohti yhdessä opiskelijoiden ja ohjaajien kanssa mitä  opetuksestamme tullaan esittämään ja miten. Opettaja ehdotti, että opiskelija voisi esittää työstämäänsä videota avoimissa ovissa. Videota työstävä opiskelija lähti jatkamaan videonsa työstämistään ja opettaja, ohjaajat ja muut opiskelijat jäivät jatkamaan avointenovienpäivän suunnittelua. Suunnitelu keskeytyi kertaalleen kun opiskelija tarvitsi apua uusimman Flashin asennuksessa. Opiskelija tarvitsi uutta Flashia, jotta hän pääsi käsiksi tarvitsemaansa materiaaliin, joka oli jaossa ainoastaan Flash –muotoisena. Opettaja auttoi asennuksessa ja kävi ilmoittamassa saliin jääneille sen olevan siinä ja palasi luokkaan olemaan läsnä opiskelijalle, vaikkei opiskelija aktiivisesti apua enää tarvinnutkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti