torstai 7. maaliskuuta 2013

Opetuksen seurannat - koonti



Opettajan äänenkäyttö, 12.11.2012

Opetusnäytteenä opettajakolleega esitti meille miten tärkeässä roolissa äänenkäyttö on opettajan työssä.  Tunti alkoi muutamalla äänenkäytön harjoituksella, joilla ääni avattiin. Luennon mieluisinta antia oli se miten ääni syntyy eri alueilla ja mitkä osa-alueet rasittavat ääntä eniten. Erityisesti mieleeni jäi se, että narisevalla äänellä sain ääneni käheäksi jo parissa minuutissa.
Tunteja kasassa 5/25


Educa –messut, 26.1.2013

VESO –päivän yhteydessä opettajillemme on pakollista tutustua siihen mitä opetuksen kentällä yleisesti ottaen tapahtuu. Meillä VESO –päivät on toteutettu siten, että työnantaja tarjotaa koulutukset kahdesti vuodessa, kerran käydään EDUCA –messuilla ja kaksi kertaa vuodessa on opetuksen suunnittelupäiviälukuvuoden lopussa ja alussa.

Tammikuun VESO –päivämme oli Educa –messuilla. Hieman nyrpistellen raahauduin paikalle ja yllätyksekseni paikalla oli mielenkiintoisia panelisteja, sekä runsaasti erilaisten opetusteknologioiden esittelyjä. Paikalla tuli pyörittyä ja ihmeteltyä nelisen tuntia (vaikka työnantajan kysyessä luku olisi kuusi... ).

Merkittävin anti käynnistä oli (käyntitodistuksen lisäksi) se, että ensi vuonna messuille meneminen VESO -päivänä ei ole yhtä nihkeää, sillä osa esitellyistä teknologioista ja menetelmistä olivat erittäin mielenkiintoisia. Joskin ne kaikki olivat maksullisia ja niistä voi vain tyytyä haaveilemaan. No, pitänee itse koodata vähintään yhtä hyvät omaan käyttöön.
(Tunteja kasassa 9/25)


Ria Parppei,  11.2.2013  – Coaching 

Mitä on Coaching? Ria esitteli  Coachingin käsitteen haastamalla yleisön määrittelemään Coachingin käsitettä. Ria kuvasi hyvin Coaching käsitteet. Mielestäni Rian esitys olisi toiminut oikeasti huomattavasti paremmin ilman esityöstettyä materiaalia. Ria on puhujana erinomainen, mutta materiaalien työstäminen olisi vaatinut huomattavasti enemmän painoarvoa.
Avaintekijäksi Ria mainitsee sen, että Coaching tehtävä on tukea coachattavan kehitystä, mutta ei kuitenkaan antaa oppijalle mitään käytännön ohjeita. Oppijan tulee itse keksiä omiin ongelmiinsa vastaukset. Eipä juuri eroa PBL:stä…

(Tunteja kasassa 10/25)


Anita Pösö,  11.2.2013 – Motivaatio 


Anita piti lähipäivässä opetusnäytteensä motivoinnista, jossa hän esitti uuden mallin, jolla motivointia voidaan toteuttaa. Malli ei erottele perinteisten mallien tapaan sisäistä tai ulkoista motivaatiota, vaan se perustuu erilaisiin tarpeisiin. Tarpeita olivat: Tarve Puolustaa, Tarve Oppia, Tarve kuulua johonkin ja jokin näljäs tarve. Selkeästi en tätä pitänyt mitenkään merkittävänä, sillä neljännen muistaminen ei millään enää nyt seuraavana päivänä onnistu.
Ehkä tässä on takana se, että mielsin tämän samaan kategoriaan Maslown tarvehierakia pyramidin kanssa. Ja ko. tarvehierakiapyramidi on ehkä suurin yleistys koskaan, eikä se toimi. Se on osoitettu moneen kertaan kaikkialla. Aina kun kuulen maininnan ko. mallista, menevät aivot automaattisesti nollille. Eikä tässä käynyt toisin.

Opetusmenetelmänä Anita käytti paperitäydennystä, jossa meidät jaettiin pareiksi ja täydennettiin muiden täyttämiä papereita. Menetelmänä tämä täydentäminen toimi erinomaisesti ja mahdollisesti käytän sitä omassa opetuksessani tulevaisuudessa.

(Tunteja kasassa 11/25)

Opetuksen seuranta – Sari Viitala – 14.2.2013


”Ai, eksä vielä oo oikee opettaja?” – ”En, ei tiedä mitä siitä sitten tulee kun oon oikee ope…” – Hiljaisella äänelllä: ”Natsi…” Huumorintajua opiskelijoiden joukosta siis ilmeisesti löytyy hyvin.

Opetusta seuraamassa oli kanssani myös Eeva. Opetustilanteessa mielenkiintoista oli havaita, että luennolla ei ollut lainkaan miehiä. Naisia oli luentoa seuraamassa arviolta viitisentoista. Pitänee vinkata sinkkukavereille, että täällä on tällainen opiskeluala, missä valintaa olisi reilusti. Toinen havainnon arvoinen seikka oli, että opiskelijat ovat varmaan tulevia opettajia, sillä täsmällisyys ei ollut mitenkään erinomaista. Eipä sillä että itsekään olisin ajoissa ollut…

Sarin opetustyyli on erittäin rento, ja Sari saikin opiskelijat keskustelemaan kanssaan aiheesta.  Materiaalia Sari käyttää monipuolisesti, Powerpoint –esityksiä Sari rikasti luontevasti videoilla. Myös videot herättivät opiskelijoiden ja opettajan välillä keskustelua.
Sari piti oman esityksensä oikein mainiosti ja äänenkäytön kannaltakin tunnit toimivat erinomaisesti. Materiaali oli PowerPoint –kalvoina, ja ne olivat videoita lukuun ottamatta melko tyypilliset opetuskalvot.

Tunnin rakenteessa oli seuraavana opiskelijoiden esitykset älypakkauksista. Opiskelija esitteli omaa työtään (tekstimuotoisia esityksiä) ja opiskelijan esitys haastoi muut luokkalaiset keskustelemaan aiheesta. Sinänsä varsin kummallista seurata tuntia, jossa keskustellaan aktiivisesti. Ei meillä ainakaan yliopistolla keskusteltu asioista tunneilla. Ikinä. Toisaalta tietojenkäsittelijät ovat hieman erilaisia opiskelijapopulaationa.

Opiskelijoiden pidettyä esityksiään, paikalle tuli vieraileva luennoitsija. Vierailija oli Pack!Design ID Oy –yrityksestä ( http://www.packdesign.fi/ ), jonka erityisalaa oli pakkaustuotteet ja tarkemmin sanottuna pakkausten suunnittelut. Opiskelijat seurasivat kiinnostuneina ja olikin mielenkiintoista havaita miten aktiivisesti opiskelijat jaksoivat seurata läpi koko luennon. Toisaalla opiskelijat olisivat saattaneet avata läppärinsä ja tehdä muistiinpanoja tai kaivaa paperin esiin, johon rupeaa piirtelemään kuunnellessaan, muttei täällä. Yksikään opiskelija ei piirrellyt tai surffannut (eipä kellään ollutkaan omaa konetta mukanaan), joten opiskelukulttuuri on ainakin näillä Sarin tunneilla on vaikutelmaltaan erittäin ahkeraa.
Esittäjänä Pack!Designin edustaja oli erinomainen, esitysmateriaali oli selkeää ja case-tyyppinen esitystapa toimi erinomaisesti.

Esittäjän lähdettyä Sari jatkoi tuntien pitämistä aiempaan tapaansa.

Kauttaaltaan tunnit olivat erittäin mielenkiintoisia seurata, sillä neljän tunnin session aikana toimet ja esitystavat vaihtuivat moneen otteeseen eivätkä opiskelijat ainakaan näennäisesti päässeet tylsistymään. Aivan mahtavaa.

(Tunteja kasassa 15/25)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti