torstai 7. maaliskuuta 2013

Oman opetuksen seurannat


Jarno, 29.1.2013

Kollegani Jarno oli luokassani tehden omia töitään ja kuunteli samalla sivukorvalla opetustani.
Ryhmä on sama, jota ’peluutan’ opetusharjoittelussani muutoinkin, tämä istunto tosin oli silloin, kun opiskelijat tekivät vasta harjoitusnäyttöä.

Palaute oli aika yhtenevää Anun palautteen kanssa: ihmeen paljon pitää toistaa samoille opiskelijoille samaa asiaa. Jarno ei tutkinnon puolella opeta, joten hän ei näihin kyseisiin opiskelijoihin ollut tutustunut lainkaan. Opetusmenetelmäni on kuulemma erittäin läheinen opiskelijoiden kanssa ja vuorovaikutustilanteita tunnilla oli runsaasti.

Annetun palautteen perusteella tunnistan oman opetukseni annetusta kuvauksesta. Tämän perusteella jäin pohtimaan olisiko peräti paikallaan hieman enemmän vetäytyä näin läheisestä kanssakäymisestä ja tarkoituksella jättäytyä hieman taka-alalle? Tämä pitää pistää hautumaan takaraivoon, mutten taida sitä vielä tämän ryhmän kanssa tehdä.  Tunnin päätteeksi kiitteli onneaan siitä, ettei hoida mun työtäni vaan saa tehdä omaansa. Alan pikkuhiljaa tämän ryhmän kanssa olemaan samaa mieltä. (Tunteja kasassa: 4/20)

Anu M., 5.2.2013

Anu kävi seuraamassa minua näytönaloitustilanteessa. Yllätyksekseni opiskelijoista oli paikalla 4/5. Tunnit etenivät oman työni kannalta aivan normaalisti eikä opiskelijoita  tuntunut lainkaan haittaavan ulkopuolinen tarkkailija. Uskon tämän johtuvan siitä, että opiskelijoille oli tehty selväksi se, että tarkkailija oli tarkkailemassa minua, eikä opiskelijoita.

Anulta saamani palaute oli kauttaaltaan positiivista ja itselleni mielenkiintoisin Anun havainnoista oli se, että opiskelijat kilpailivat huomiosta, eivätkä niinkään oikeasti avusta. Itse olin tähän asti pitänyt avunpyyntöjä täysin aiheellisina ja sännännyt suunapäänä auttamaan opiskelijan apua pyytäessään. Tämä on seikka, johon täytyy ehdottomasti puuttua, sillä en todellakaan halua ruveta kenellekään varaisiksi. (Tunteja kasassa: 8/20)

Eeva R.,  15.2.2013


Eeva tuli seuraamaan minua perjantain tunnille yhdeltä puolikahdentoista sijaan, sillä aikataulusuunnitelmamuutosten takia olin aamupäivällä tarkastamassa opiskelijan työssäoppimistilannetta.
Eevan tultua paikalle hän istui luokan perälle tekemään muistiinpanojaan. Oli erittäin mielenkiintoista havaita miten yhteneviä Eevalta ja Anulta saamani palautteet ovat. Eevan käynnille olin jo ehtinyt sulatella Anulta saamaani palautetta ja pyrinkin tietoisesti välttämään suuna päänä auttamaan syöksymistä.

Eeva pohti palautteessaan opiskelijoiden keskittymiskykyä teoriaopintojen aikana. Aika vähän täällä pystyy teoriaa opettamaan, vaan suuri osa opista menee opiskelijoille ainoastaan tekemisen kautta. Tämä on meillä talon laajuinen päätös, joka toki sopii minulle erinomaisesti.

Palautetta sain taas kerrakseen ja se vahvistaa ajatusta edelleen siitä, että olen oikealla alalla. Ja se on hyvä! (Tunteja kasassa: 12/20)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti