8.3 Maj-Lis K., 6h
Maj-Lis saapui paikalle jo varttia yli yhdentoista ja ehdimmekin vaihtaa pari sanaa ennen opetuksen alkua. Maj-Likselle erityisopetuksen luonne oli tuttua ja hieman jännityksellä odotinkin millaista palautetta ammattimaiselta työnohjaajalta tulee. Varsinainen opetustilanne eteni mielestäni normaalisti ja pidimme pitkän session aikana yhden varttitunnin tauon, jonka aikana saimme vaihdettua kahviossa pari sanaa. Oli hämmästyttävää havaita miten tarkasti Maj-Lis pystyi noin lyhyellä tarkkailulla osumaan opiskelijoiden diagnooseissa. Opiskelijoiden erityistuen tarve oli selkeästi Maj-Likselle erittäin selkeää. Päivän päätteeksi istuimme alas työhuoneeseeni ja Maj-Lis antoi palautteen suullisesti. Varsinaisiin opetusmenetelmiin hän ei kiinnittänyt huomiota, mutta ensimmäinen asia jonka hän oli pistänyt merkille oli läheinen suhde opiskelijoihin. Hän huomautti, ettei suhde opiskelijoihin ole mitenkään seksuaalinen vaan pikemminkin isällinen, huvittuneena huomautin, että myös Eeva ja Anu ovat tuosta täysin samasta asiasta maininneet. Maj-Lis kuitenkin selitti miten kuluttavaa noin läheisen opettaja-opiskelija -suhteen ylläpitäminen on ja huomautti, että se kuluttaa minut loppuun muutamassa vuodessa. Lisäksi hän huomautti, että noin läheisissä suhteissa on aina mukana se vaara, että ne helposti tahattomasti muuttuvat sisällöltään sellaisiksi, että niihin muodostuu seksuaalinen jännite. Tyhmempikin tajuaa ettei se ole mitenkään toivottava tilanne ja se viimeistään sai minut ajattelemaan läheisen opiskelijasuhteen haitallisuutta. Läheisessä opiskelijasuhteessa on etuna se, että pääsee lähelle opiskelijan mielenmaisemaa ja sen kautta saa erittäin tarkan kuvan siitä mitä opiskelija osaa ja mikä hänelle on hankalaa ja miksi. Selkeästi minun on mietittävä täysin uudelleen sitä miten kartoitan opiskelijan osaamista toisella tavalla. Tosin näin pienissä ryhmissä se etäisemmäksi jääminen on varmasti haasteellista, mutta toisaalta.. Se on asia joka on vain opittava. Vielä minulla ei ole havaintoa miten sen teen. Mahdolliseksi ratkaisuehdotukseksi Maj-Lis nosti vertaisoppimisen, sen että opiskelijat auttaisivat toinen toistaan. Tätä pitää ehdottomasti hyödyntää tulevilla kursseilla, tälle opintojaksolle se ei enää mitenkään ehdi, sillä näyttötöiden palauttaminen häämöttää jo.
Maj-Lis antoi palautetta myös työskentelyergonomiasta ja huomautti että työskentely asentoni ovat erittäin huonoja. Pitää ilmeisesti myös tarkkailla sitä miten työpisteelläni istun ne hetket kun siinä kerkeän istumaan. Samaten pitänee muuttaa työskentelyasentoja myös silloin kun istun opiskelijan tukena.
Ehdottomasti paras palaute minkä olen saanut tämän kurssin aikana (ei sillä että muutkaan olisivat huonoja olleet)!
(18/20h tai 33/45h)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti