Opintosuorituksia
tarkkaillessani huomasin, että minulta on jostain syystä jäänyt tekemättä pari
blogimerkintää.
Ensimmäinen,
isompi koskee lainsäädäntöä ja toinen on tehtävän 3.6 tehtävän kuvaus.
Lainsäädäntö
annetussa kontekstissa on itselleni tuttua, sillä yliopistoaikana tuli aika
tarkasti piraattipuolueen ja effin kannatusjäsenenä seurattua tuota
tekijänoikeuskeskustelua ja lainsäädäntöä. Lisäksi syksyllä päänvaivaa ja
harmistusta aiheuttivat opettajille määrätyt VESO –päivät, joiden takia tuli
luettua työehtosopimus melko tarkasti läpi.
No, aloitetaan
Sarin tapaan niistä opettajan tekijänoikeuksista…
Tällä viikolla
viimeksi oli keskustelua siitä, miten järjettömiä tekijänoikeudet ovat opettajan normaalityön kannalta.
Aiemmassa blogiviestissäni päivittelin sitä, miten tiukasti jotkut opettajat
pitävät omasta tekijänoikeudestaan kiinni ja nimeävät omaa materiaaliaanjakavat opettajat varkaiksi. Näkemyseroja, uskoisin.
Ainakin meillä
Kopiosto edellyttää kaikennäköisten lippulappujen täyttämisen, mikäli vapaassa
verkossa olevaa materiaalia haluaa omassa opetuksessaan käyttää. Itse en
periaatesyistä ko. lappuja suostu täyttämään, vaan mikäli asiasta nousee haloo,
pyydän anteeksi ja siirrän materiaalin pois julkisesta verkosta. Toistaiseksi
ei kukaan ole mitään tullut sanomaan. Oman oikeustajuni mukaan Kopiostolla ei
voi mitenkään olla oikeuksia materiaaleihin, jotka ovat julkisessa jaossa ja
joihin ei ole mitään lisenssimerkintöjä tai copy right:eja merkitty. Sanokoot pykälät mitä hyvänsä. Luonnollisesti kuitenkin viittaan alkuperäiseen tuottajaan ja annan kunnian
sinne minne se kuuluu. Materiaalin
käyttöön pätee sama periaate kun kaikkeen raskaaseen hallintoon: On helpompi
pyytää anteeksi kuin lupa. Opiskelijamme
ovat AV –alan (ja liiketalouden) opiskelijoita, joten myös lähioikeus on meillä
arkipäivää. Kaikkien aloittavien ryhmiemme kanssa käymme perustekijänoikeudet ja lähioikeudet aina perusteellisesti läpi.
Oman työni
kannalta oleellisin on laki erityisopetuksesta. Se on taas tällä hetkellä
ajankohtainen, sillä toimintamme rahoitus perustuu siihen. Vuosittain
oppilaitosten opiskelijamäärät tarkastetaan kahdesti vuodessa ja kumpaakin varten
opiskelijat täytyy HOJKSata.
Arvosanojen
riitauttaminen oikeudessa oli yliopistossa opettaessani kaiken aikaa tapetilla
ja pyrimme välttämään korjausriitautuksia oikeussaleissa pitämällä arvioinnit
mahdollisimman läpinäkyvinä. Se tarkoittaa sitä, että tarkastusperusteet olivat
julkisia ja opiskelija pystyi itse tarkistamaan piste pisteeltä onko arviointi
kohdallaan vai ei. Tosin se on tietojenkäsittelyssä suhteellisen helppoa, sillä
asiat joko ovat oikein tai sitten eivät: tulkintoja ei käytännössä tarvita
lainkaan.
Nykyisessä
työssäni riitautukset ovat käytännössä olemattomia, sillä opetus on järjestään
yksilöllistettyä ja opiskelijalle henkilökohtaisesti räätälöityä. Siitä
huolimatta oli hyödyllistä lukea miten riitautustilanteessa tulee toimia. Tosin
varmaan itse ottaisin ensimmäisenä liittoon tai työpaikan lakiosastoon yhteyttä
ja jättäisin riitelyt mahdollisuuksien mukaan muille.
Kuten jo viestin
alussa mainittua, itse harmistuin pakollisina osalle opettajista kuuluvista
VESO –päivistä. Pohjimmiltaan niissä on kyse siitä, että opettaja pitää yllä
omaa ammattitaitoaan kouluttautuen muutamana päivänä vuodessa. Käytännössä
tilanne on kuitenkin kääntynyt päälaelleen, sillä VESO –päivät on kirjattu
työehtosopimuksiin. Niiden perusteella työnantaja on velvoitettu kyseiset
koulutukset tarjoamaan. Koska niiden tarjoaminen on työnantajien vastuulla,
myös niiden sisällöt on työnantajien päättämiä. Meillä oli syksyn VESO –päivänä
koulutuksen aiheena väkivallan kohtaaminen. Minun oli vaikea hahmottaa miten
itsepuolustuksen alkeet auttavat omassa ammatillisessa osaamisessani. Etenkin
kun minulla on 13 vuoden kamppailulajikokemus taustalla.
Tämän kevään VESO
–päivän voi suorittaa ensiviikonloppuna EDUCA –messuilla. Typerintä siinä on
se, etten saa käydä aivan työpaikkani vieressä olevassa messukeskuksessa
perjantaina työpäiväni päätteeksi, vaikka opetustuntini loppuvat klo 10:45 ja
messuaikaa on 10-18, sillä VESOa ei saa suorittaa maanantain ja perjantain
aikoina virka-aikaan, vaan se on suoritettava noiden tuntien ulkopuolella.
VESOn on kestettävä vähintään kuusi tuntia, joten en saa tarvittavia tunteja
kasaan mitenkään perjantaina, joten käytännössä minun on pakko käydä
suorittamassa ne lauantaina. Herkkua!
VESO –päivistä
turhautuneena koitin etsiä TESistä ja lakipykälistä porsaanreikää, mikä olisi
minut niiltä pelastanut. Kuvittelin jo löytäneeni, sillä minulla on
opetusvelvollisuutta AV-puolelle 15.56h/vko ja VESO –velvollisuuden määrittämä
raja on 16h/vko. Väärin arvattu, sillä tuohon päälle minulla tulee vielä
vapaa-valintaisia tunteja ja luokanvalvojuudesta koostuvat tunnit. Kokonaistuntimäärät
ylittävät siis tuon 16h per viikko reilusti. Harmi.
No, jäipähän
käteen ainakin lakipykälät ja tessit
harmistuksen lisäksi.
Tuntui niin tutulta tuo kohta: helpompi pyytää anteeksi kuin pyytää lupaa. Tätä periaatetta minäkin olen yrittänyt omassa organisaatiossa viljellä. Yrityksissä työskennellessä tämä tuntui aika yleiseltä toimintatavalta (ja aika harvoin tarvitsi pyytää anteeksi), mutta oppilaitosmaailmassa tuntuu siltä, että monet opettajat (ja varsinkin hallinto) pelkäävät virheiden tekemistä aivan neuroottisesti. Onko tämä nyt sitä virkamiesmäisyyttä: kun ei tee mitään, ei tee virheitäkään.
VastaaPoistaAivan turhauttavalta ja heinäntekojärjen vastaiselta kuulostaa tuo VESO-päivien käyttö. Kehity nyt siinä sitten hampaat irvessä.
Laki- ja säädöstehtävä kuitattu. Ja samalla koko 3.3. Näkyy huomena Winhassa. Saanhan sinulta vielä päivitetyn HEKSisi torstain keskusteluamme varten?