tiistai 11. syyskuuta 2012

Lähipäivä 11.9



Päivä alkoi opeohjaajamme pitämällä esittelyluennolla OpenSpace -menetelmästä.
Menetelmä oli itselleni täysin vieras ja ohjaajan esittämä tulkinta menetelmän toimintamallista upposi itselleni erittäin hyvin. Menetelmässä ensimmäisenä keräsimme opettajaopiskelijoiden kehittämissuunnitelmia, tarkemmin sanottuna millaisia ongelmia opettajaopiskelijat ovat ratkaisemassa ja jaottelimme ne ryhmiksi taululle. Oma kehityskohteeni on näyttötöiden ohjaaminen, sillä koen näyttöjen ja työharjoittelun ohjaamisen itselleni suureksi haasteeksi. Haaste se on siksi, etten koe saaneeni tarpeeksi koulutusta näyttötöiden ohjaamiseen. 

Ryhmiin jakamisen jälkeen jalkauduimme ja pääsimme ryhmässä keskustelemaan aiheista. Meillä ongelmaksi muodostui määrittely siitä, miten opetus, ohjaaminen ja opetuksen ohjaaminen erotetaan toisistaan.

Ryhmätyöskentelyn jälkeen meidät ohjattiin kulkemaan tilassa ja tarkastelemaan muiden ryhmien kasaamia töitä. Alunperin minulle osoitettiin kaksi mahdollista ryhmää ja suositeltu että olisin liikkunut niiden välillä. Tulostaulua katsoessani havaitsin, että tuo toinen ryhmä ei olisi ollut itselleni mieluinen. Käytännössä ainoastaan yhdessä toisessa, verkkotyökalujen käyttöönotossa, olisi ollut itselleni mieluisia aiheita ja pointteja - joskaan ne eivät suoraan omaan kehittämishankkeeseeni liity. 

Mielenkiintoisen verkkokurssiryhmän pohdinto siitä pitäisikö alustan olla avoin vai suljettu kiinnosti erityisesti, sillä kummassakin lähestymistavassa on puolensa ja väitänkin ettei tähän oikeaa vastausta ole. Jos olisi aivan pakko valita, kallistuisin suljettuun, sillä suljetussa ympäristössä (vahvojen) mielipiteiden esittäminen on helpompaa eikä voi anonymiteetin taakse piiloutua.

Ryhmien tuotokset käytiin läpi esittämällä kysymyksiä tuotokset tehneille ryhmille. Purkutilannetta en kuitenkaan pitänyt yhtä antoisana kuin keskustelutilannetta. Tämä varmasti johtui osaltaan siitä, etten kokenut muiden ryhmien aiheita itselleni kovinkaan läheiseksi. Erityisesti pidemmät puheenvuorot aiheuttivat luento-ilmiön, jossa kuuntelijana oma ajatukseni karkasi täysin pois aiheesta. Nopealla vilkaisulla ympärileni näytti siltä, etten suinkaan ollut ainoa...

Tuotosten purkamisen jälkeen siirryimme hyvin ansaitulle lounastauolle.
Lounaan jälkeen käsittelimme Pecha Kucha -menetelmän käytön tehtävään 3.5. Haasteeksi osoitettiin punaisen langan rakentaminen nopeatempoiseen esitykseen ja teknisistä ongelmista mainittiin äänitiedoston tekeminen ja liittäminen esitykseen. Toinen huomattava tekijä on se, että lokakuun loppu ja marraskuun alkupuoli on opiskelujen kannalta suhteellisen rankka pläjäys. No, eipä auta muu kun puristaa.

Loppupäivästä teimme tehtävän 3.3 kohtaa 4. Tuula ja Sari tekivät minulle kysymykset, joihin vastaan kunhan ehdin. Tomakselle jää tuottamani datan analysointi ja analysoidun datan puhtaaksi kirjaaminen.

Päivän viimeinen tehtävämme oli ns. happy sheetin tekeminen, eli palautteen kerääminen. Toteutimme sen Google Formilla. Form on työkalu, jolla kyselyn saa tehtyä noin minuutissa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti